Att ta sig runt i Paris på lättaste sätt!



Ett tips/ett måste för att ta sig runt i staden är att åka tunnelbana. När man kollar på deras tunnelbanekarta ser den fruktansvärt stor ut men eftersom man oftas bara håller sig i centrala Paris är det inget större problem. Man tar sig runt på ett smidigt och snabbt sätt men det kan bli en del byten och jag rekomenderar starkt att alltid ha med sin karta!Men som sagt är Paris en turisvänlig stad och det finns kartor och skyltar överallt!

När man ska köpa tunnelbanebiljett finns det automater och på en del utvalda stationer finns det servicecenter där man kan fråga. Ska man vara runt i centrala Paris så be om zon 1-2 eller 1-3.

Ska man köpa ett åkkort för en vecka räknar dom mån-mån som 1 vecka. Så om du köper ditt kort på en Ons kommer det alltså gälla Ons-Mån. Alltså har de inte systemet med antal dagar som vi har här. Jag betalade ca 26 Euro. Om man väljer att köpa 1 en veckas kort så måste man ta/ha med sig en liten bild på dig själv, som ett passfoto. Det finns även fotoautomater men om man vill spara några slantar så ta med er ett passkort. Det gjorde jag! Till sitt åk-kort får man en plastficka och bara den kostar 5 Euro och den "måste man ha" om man inte har en sedan innan. Priserna är ungefärliga. Jag fick känslan av att det var lite olika priser beroende på vilken station man var på? Men det är säkert jag som snurrar till det när det är en annan valuta :)

För kortare visiter finns det en och tredagarsbiljetter. Endagsbiljetterna kostar ca 6 Euro st och om jag inte minns fel går 3 dagars på ca 15 Euro. Skyltar och karter finns som sagt över allt!
Om man inte vet hur jag ska göra ex. när det är ett nytt land och man ska ta sig igeom spärrarna ner till tunnelbanan brukar jag alltid stanna och kolla på hur alla andra gör så slipper man ev. pinsamheter! Haha!

Paris tunnelbanor går med några få minuters mellanrum och de går fram till ca 24-01 på natten. Taxi är ett bra alternativ och det kostar inte så mycket. Olika linjer har olika tunnelbanor, de ser ungefär lika ut men de kan öppnas på olika sätt, så vet man inte hur man gör.... låt en Fransman öppna dörren åt dig!
Vissa har en grönknapp, andra en hårt åtsittande handtag som ska dra uppåt av någon skum andledning?! Men man ser snabbt hur andra gör så det är bara att göra lika dant :)

Så jag hoppas att detta har gett er lite tips om hur man kan ta sig runt på ett lätt och snabbt sätt.
Självklart kan man även gå mellan de olika stationerna och det är faktiskt inte så långt som man kan tro! Vilket jag upptäckte 2 dagar innan jag skulle åka hem!

(jag bodde vid stationerna Republic-Brun och mörkgrön linje och vid Lafayette-Rosa, Lila och ljusgrön linje)




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0