Paris dag ett!

Här kommer äntligen första inlägget om Paris! Jag har nu varit hemma en vecka men jag slängdes in i en fullproppad skolvecka så det är inte förens nu blogget börjar om min dubbelresa till Paris!



Yes! Dubbelresa.... kan förklara detta lite närmare. Tanken var att jag plus min klass skulle åka ner till Paris som alla elever på Nackademin gör år 2. Samtidigt har jag och Sebbe pratat om att åka på en resa hösten 2011. En kväll säger Sebbe att han gärna skulle se att vi åkte till Paris och jag säger att jag resa ska dit med klassen. Vi slog våra kloka huvuden ihop och kom fram till att när min klassresa är över och alla ska åka hem stannar jag kvar och han kommer ner och möter upp mig. Så får vi en romantiskt vecka i Paris tillsammans!

Men vi tar det från början och jag kommer att berätta vad jag gjorde under de första dagarna i Paris på klassresan. Efter en mycket mycket lång och jobbit resa kom vi till vårat
Hostel som låg ca 3 min gång från t-bannestationen
Republik. Hostelet hete: Absolut Paris och kostar ca 200 kr natten och det är inte värt det! Trotts sina ynka pengar så får du tillsammans med 3 andra dela på ett rum som känndes var ca 4 max 5 kvadrat meter! Illgröna väggar så man fick en tung huvudvärk och ett lätt illamående känlsa. I badrummet fanns det svarta krulliga hårstån och allt såg mycket ofräsh ut! Sägplatserna var 2 st vita dubbelsängar i vitt järn (tot. 4 sängplatser) med ett lakarn och en skabbig gammal flisfilt med hål i. När man vände på sig under natten så började sängen att gunga och låta. Jag kommer inte att bo där nästa gång och jag rekomenderar ingen att bo där. Ev om du är i Paris för en exempelvis tågluff och vill hitta ett billigt boende över natten bara. Men jag tror iallafall att det fínns bättre hostels för samma peng.



Ja ni ser att det inte är stort för ett rum för 4 personer. Läcker färg va?


Några i klassen hade åkt dit lite innan och kände till ställerna runt om kring där vi bodde. Jag hade legat med feber och kallsvettningar 3 dagar innan vi åkte så det första jag gör när jag kommer till vårat boende är ett svimma i trappan. Det gick bra inga skador utan jag gled lite lätt ner på ett trappsteg medans snälla Lovisa tog hand om mig. Redan 2 timmar efter vi kommit till Paris var den första samligen. Vi skulle ta oss till Louvren!



Louvren är alltså ett museum där man bla kan se Mona Lisa och en massa andra kända konstvärk. Louvren tar man inte sig igenom på en dag inte äns som man skulle springa igenom! Det är så fruktansvärtstort och byggnaden ser större ut än Slottet! Jag besökte Louvren 2 gånger, en med klassen och en med Sebbe. Med klassen gick vi på en utställning av en Grafisk designer som heter: Sagmeister (rekommenderar att googla hans namn) Jättebra utsällning och vi hade en Guide som var jätte intressant att lyssna på och hon berätta mer i detalj om alla hans verk som man annars hade gått förbi.

Med Sebbe så gick vi till en annan del av Louvren nämligen vid den stora ingången som är en stor glas pyramid! Där såg vi bla Mona Lisa och en heeeeeeeeeel drös med tavlor från alla olika årtal!! Märktigt! Men en aningen för stort!!

Här kommer bilder från Lovren och Sagmeister utsällning.


(Denna har hängt i England om jag inte minns fel? tillsammans med några andra apor i olika former men alla i stora storlekar hängandes från byggnader.
Dessa lockade en stor publik bla av Nyheterna och detta gav Segmeister stor uppmärksamhet)





(Sagmeister u.v)


(reklman för Levis som bla suttit uppe i New York)


(kampanj mot Hiv (små och stora virus) och längst bort en reklam för Levis)







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0