Sockerfri Tårta LCHF

I helgen fyllde min bästa bästa Angelica 25 år och till hennes födelsedag bakade jag en tårta till henne helt undan socker! Vilket jag nästan trodde var omöjligt men icke sann icke! Det var mycket svårt att hitta ett bra recpet så jag hittade två stycken olika recpet och slog ihop dem. Ena var för tårtbottnarna och den andra för fyllningen.



Sockerfria tårtbottnar:

Ugn: 175-200 g.

4 ägg
2 dl suketter strö
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

1. Börja med att dela äggvitan och äggulan och vispa vitan till ett hårt skum.
2. Tillsätt sedan äggukan och ströet i omgångar samtidigt som vi vispar.
3. Sedan vänder du försiktigt ner mjölet och bakpulvret i smeten.
4. Häll din smet i en smörad form och in i ugnen i ca 25 min.

För mig blev tårtbotten ganska tjock och jag skulle tipsa om att ev dela tårtbotten så
får du två st delar.



LCHF Chokladmousse (topparna på tårtan som är spritsade)
200 gram mörk choklad (gärna 70%)
2 äggulor
3 dl vispgrädde
1 krm vanlijpulver

1. Smält chokladen över ett vattenbad.
2. Vispa grädden och vispa ner äggulorna.
3. Vispa ner den smälta chokladen i grädden och vaniljpulvret.
4. Ställ i kylen i ca 1-1,5 timme beroende på hur hård du vill ha den.

LCHF Hallonmousse (Fyllning)
4 dl hallon
4 gelatinblad
0,75 dl sukrin
0,75 dl vatten
3 dl vispgrädde

1. Lägg gelantinet i blöt.
2. Gör en sockerlag av sukrinet och vattnet och sjud ihop.
3. Smält ner gelantinet i lagen.
4. Mixa ner hallonen till en puré och Vispa grädden. Tillsätt hallonen.
5. Vispa ner sockerlagen och låt stå i kylen i ca 1-1,5 timme beroende på hur hård du vill ha den.

Utsidan på tårtan har jag använt vanlig vispad grädde och jag använde den grädden som blev över
från resen av baket vilket jag tippar på att det var en ca 2-3 dl !

Utsida tårta:

ca 2-3 dl vispad grädde!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0