Hemmagjort Vaniljextrakt

 
 
 
Eftersom jag tycker mycket om att baka så följer jag ibland Americanska recept och i dessa används ofta Vaniljextrakt och i helgen gjorde jag mitt egna. Vaniljextrakt går att köpa i Sverige i vissa utvalda butiker men även via internet. Jag känner att det blir mycket trevligare och mer kärleksfullt när man har möjligheten att göra ingedienser hemma. Jättespänd på att få testa detta om ca 2 månader som extaktet måste stå för att kunna gotta till sig vaniljsmaken som sitter i vaniljstångerna
 
Ca 200 ml Vodka 
2 st Vaniljstänger
 
Det spelar ingen roll vilken Vodka du väljer, ta den som känns bäst för dig.
Om du vill göra mer på en gång är det bara att bubbla receptet.
 
 
Börja med att göra ett snitt i varje vaniljstång, lägg sedan ner dem i Vodka flaksan  och skaka om.
Ställ flaskan i ett mörk utrymme.
Glöm inte att skaka om i flaskan då och då! 
 
 
Sen är det bara att vänta ca 2-3 månader och du kommer att ser när det är dags att extaktet är klart för att användas. Den klara vätskan du såg när du ställde ifrån dig flaskan kommer att ha fått en orange/brun färg.
Extraket håller i flera år och börjar det ta slut, fyll bara på lite mer Vodka.
Praktiskt!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0