PIDA 2012

 
För alla oss förpackningsnördar tror jag att få har missat att PIDA 2012 gick av stapeln under Torsdagen denna vecka. Skrev även om PIDA förra året och eftersom det är en årlig förpackningstävling så blir det ett "årligt" inlägg.
 
PIDA står för Packaging Impact Design Award och hölls för åttonde året idag av Korsnäs. Korsnäs är tillverkare av kartong och papper och är föräldrar till många förpackningar som finns finns i våra hem och ute i butikerna. PIDA är en tävling som inte bara finns i för Svenska förpacknings och design studenter utan man har även sammarbete med skolor i Frankrike och Tyskland. PIDA är ett sätt för studenter att visa deras förpackningar och nå ut till en större rubrik. I år var studenter från: Broby grafiska, Mitt universister och Nackademin med och tävlade. Nackademin är den skolan som jag gick i när jag studerade till förpackningsutvecklade och designer och såklart hejjade jag lite extra på dem. Förra året var det min klass som tävlade och iår var det klassen under oss som visade sina bidrag.
 
Som vanligt "host host stolt" Vann Nackademin flest priser i de olika design kategorierna!
 
I år var brifen i korta drag:
"Anything but square"
 Studerna skulle fick i uppdrag att göra en förpackning/design till: Absolut Vodka eller en valfri parfym!
Här ser ni några utav bidragen. Bilderna är lånade utav:
http://www.korsnas.com/en/PIDA/PIDA-Gallery/2012/ 
där ni även kan gå in och läsa er!
 
 
 
 
 
 
 
Årets förpackningsvinnare: Parfym förpackningen KARBON
 
Såhär förklaras den på hemsidan:
Graphite coloured like carbon and multi faceted like a diamond - packaging for perfume.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0